Cum să conduci pe geruri năprasnice. Câteva sfaturi practice

Mulţi dintre şoferi se gândesc de două ori dacă să plece la volan atunci când nige sau atunci când temperaturile de afară scad mult sub zero grade. Sfaturile de mai jos pot fi un suport real în lupta şoferilor cu gerul năprasnic care oricum va transforma destule maşini în blocuri inerte de metal îngheţat.

Testează cu un densimetru special punctul de îngheţ al antigelului, şi la nevoie completează-l. Dacă pe parcursul verii aţi avut pierderi de lichid de răcire şi aţi completat nivelul cu apă distilată, este posibil ca acesta să-şi fi micşorat densitatea. Ca să asigure un punct de congelare de -35 sau -40 de grade C, densitatea acestuia trebuie corectată corespunzător la un atelier de service. Un sfat de urmat este să nu măsori cu testerul special imediat după ce ai completat întrucât rezultatul poate fi eronat.

Anumite vehicule necesită folosirea unui ulei special de iarnă în sezonul rece. De aceea, verificaţi cu atenţie cartea tehnică a maşinii. La motoarele pe benzină, pornirile frecvente la rece duc la diluarea uleiului cu combustibilul nears. La mersul pe distanţe scurte se acumulează apă în circuitul de ungere, determinând reducerea proprietăţilor de lubrifiere ale uleiului. La motoarele diesel, uleiul se îngroaşă datorită acumulării de funingine. Prin urmare, completarea cu ulei proaspăt se poate dovedi insuficientă.

De ce iarna cele mai frecvente probleme sunt cu acumulatorii maşinii?

Cu cât este mai frig afară, cu atât curentul de pornire al bateriei ar trebui să fie mai mare pentru a ajuta la pornirea motorului. La temperaturi negative, acumulatorii ar trebui să dea tot ce au mai bun, însă nu se întâmplă aşa întrucât la o temperatură de -20 de grade C capacitatea bateriei scade cu 50% iar la o temperatură de 0 grade C bateria pierde aproape 20%.

Pornirile ratate la -25 de grade te pot costa 500 km din viaţa maşinii

Asigură-te că aprinderea maşinii funcţionează în parametrii optimi. Specialiştii canadieni au făcut un studiu în care au analizat componentele motoarelor unor maşini supuse la porniri repetate la rece, pe temperaturi extrem de scăzute. Din analizele făcute la microscop a rezultat faptul că gerul afectează piesele din motor aflate în mişcare iar frecările suplimentare solicită intens motorul, asta mai ales în lipsa unui ulei de calitate superioară aditivat, adaptat temperaturilor scăzute.

Nu tura excesiv motorul rece pe ger năprasnic! Pentru a proteja şi a mări durata de viaţa a motorului şi transmisiei maşinii, este recomandat că schimbările de viteză pe timp geros să se facă la o turaţie de până la 2.000 rpm pentru diesele şi 3.200 rpm pentru maşinile pe benzină . Accelerările trebuie să fie şi ele cât mai line şi progresive cu putinţă. Anumite vehicule necesită folosirea unui ulei special de iarnă în sezonul rece. De aceea, verificaţi cu atenţie cartea tehnică a maşinii. La motoarele pe benzină, pornirile frecvente la rece duc la diluarea uleiului cu combustibilul nears.

Ce semnifică modificarea nuanţelor de fum scoase de eşapament?

Dacă maşina scoate fum cu nuanţe de albastru la pornire, sau dacă este albastru negricios, ar putea însemna faptul că motorul arde şi ulei, pe lângă combustibil. Cauza poate fi uzura la nivelul pistoanelor, sau o vâscozitate prea scăzută a uleiului. Dacă fumul este negru, atunci motorul arde combustibil în exces. Iar dacă fumul este alb, poate fi vorba despre condens produs în motorul rece şi în evacuare, care este ars odată cu pornirea motorului. Dacă se emite fum alb în cantităţi mari şi pe timp îndelungat, puteţi constata că aveţi o scurgere de lichid de răcire în interiorul motorului.

Pentru o pornire cât mai uşoară pe frig ar fi indicat să utilizaţi ulei de motor cu vâscozitate redusă (acceptată de producător).

În ceea ce priveşte aditivii minune vânduţi pe toate canalele, singurul aditiv ce poate fi cu adevărat util este cel destinat prevenirii îngheţului motorinei pe timp de iarnă, asta în cazul în care încă aveţi în rezervor motorină de vară cu punct de îngheţ de numai -5 grade Celsius. Dar acest aditiv este destinat numai pentru a vă fluidiza motorina şi nu vă va reduce consumul la maşină.

Nu se recomandă utlizarea aditivilor pentru motor la maşinile noi aflate încă în garanţie.

De ce sunt mai solicitate bateriile la motoarele diesel?

Într-adevăr, bateria de acumulatori şi electromotorul sunt mai solicitate în cazul motoarelor diesel, pentru că propulsoarele diesel au nevoie de compresie mare pentru o pornire cât mai uşoară. Era diesel-urilor care aveau nevoie de preîncălzire a trecut, însă totuşi, pentru o pornire cât mai uşoară pe frig, ar fi indicat să utilizaţi ulei cu vâscozitate redusă (acceptată de producător), iar în funcţie de modelul de maşină există pentru automobilele noi un electromotor special pentru pornire uşoară. Mai mult, iarna se poate suplimenta curentul din baterie cu ajutorul unui robot de pornire.

Mici ponturi pentru păstrarea bateriei în parametri optimi

Pentru o bună funcţionare a bateriei mai ţineţi cont de următoarele sfaturi: înainte de pornirea motorului, închideţi toţi consumatorii: radio, dezaburire, faruri, lumini, ştergătoare de parbriz, etc. Păstraţi bornele bateriei şi în general, bateria curată, fără reziduri de acid sau murdărie. De asemenea, nu lăsaţi autoturismul neexploatat pe perioade mai lungi de timp. În cazul în care totuşi nu utilizaţi automobilul pe distanţe lungi sau perioade mai îndelungate de timp, este indicat să demontaţi bateria şi să o reîncărcaţi periodic cu un redresor. Acumulatorii pot fi înveliţi cu o husă specială de iarnă ce îi protejează de îngheţ.

Când „iei” curent de la bateria altei maşini, respectă întotdeauna ordinea operaţiilor: Înainte de conectarea cablurilor, opriţi întotdeauna motorul; Conectaţi un capăt al cablului roşu la polul pozitiv al maşinii pe care încercaţi să o porniţi şi apoi capătul opus la maşina donatoare; Conectaţi un capăt al cablului negru la polul negativ al bateriei maşinii care dă curent şi celălalt capăt la masa maşinii care trebuie pornită (caroserie, bloc motor). Maşinile nu trebuie să se atingă între ele; Evitaţi să umflaţi pneurile dacă temperatura scade sub -10 grade Celsius. Valva se poate bloca în poziţia deschis.