Am două anvelope bune. Le montez pe puntea față sau pe puntea spate?

Deşi primul gând ar fi să montăm cele mai bune anvelope pe puntea din faţă a autoturismului, existând mai multe argumente pentru a face acest lucru, experţii recomandă ca noile cauciucuri să fie montate pe spate.

Principalul argument pentru montarea celor mai bune cauciucuri pe puntea faţă este că avem nevoie de tracţiune maximă pe roţile folosite pentru a vira maşina. Acest lucru este corect, dar stabilitatea este dată de axul spate. O punte spate foarte stabilă păstrează, însă, maşina pe direcţie. Acest lucru este mai important decât comportamentul direcţiei pe axul din faţă.

Motivul este că roţile din faţă, care alunecă, sunt mult mai uşor de controlat de şofer decât puntea spate scăpată de sub control. Constructorii de maşini iau acest aspect în considerare prin faptul că majoritatea modelelor sunt setate pentru un caracter preponderent subvirator.

Subvirarea se poate combate foarte uşor, prin ridicarea pedalei de acceleraţie sau acţionarea frânei, ambele fiind reacţii instinct pentru majoritatea şoferilor. Dacă se pierde aderenţa pe puntea spate, atunci apare fenomenul de supravirare, care se combate prin acceleraţie controlată şi contrabracare, dar acesta nu este un gest reflex pentru cei mai mulţi dintre şoferi.

Pericolul de acvaplanare este şi el un factor important, care cere ca profilul cauciucului să fie mai adânc pentru roţile axului spate.

Cei minim 1,6 milimetri ceruţi de lege sunt uneori insuficienţi. Canalele prea puţin adânci nu reuşesc să arunce apa şi astfel se creează o pernă de apă pe care maşina pluteşte şi nu mai este controlabilă.

Ar trebui ca cel mai adânc profil să fie în spate, dar cauciucurile în stare proastă nu au ce căuta în acest caz nici pe axul din faţă. O maşină oferă cele mai bune condiţii de deplasare numai atunci când pe ambele axe sunt cauciucuri cu adâncime de profil asemănătoare.

Cine vrea să meargă în condiţii de siguranţă, trebuie să schimbe cauciucurile între axe la fiecare 10.000 de kilometri şi să pună unele noi atunci când au mai rămas doar 3 mm de profil.

Pentru ca maşina să nu intre în derapaj, ar trebui ca cele mai bune cauciucuri să fie pe axul din spate, însă nu trebuie folosite nişte cauciucuri prea uzate nici pentru puntea faţă.

Cei 1,6 milimetri obligatorii prin lege sunt de multe ori insuficienţi. Atunci când se atinge această limită, performanţele dinamice şi distanţa de frânare se deteriorează dramatic.

Anvelopele maşinii dumneavoastră sunt prima măsură de siguranţă pe care trebuie să o aveţi în vedere. Verificaţi regulat profiulul şi schimbaţi anvelopa atunci când este „îmbătrânită”.