Drepturile soferului in fata polististului: mituri sau realitati?

De ceva vreme pe siteurile din Romania(mai mult sau mai putin avizate) circula o serie de informatii despre drepturile soferilor in fata agentilor de la Politia Rutiera, transformandu-i pe acestia din urma in niste "mielusei" care ar trebui sa se conformeze doleantelor coducatorilor auto. Forumul Politisti.ro a luat atitudine si explica detaliat cum stau lucrurile in realitate.


1. Politistul rutier e obligat sa se legitimeze in fata soferului - FALS

Conform art.41 din Legii 218/ 23 aprilie 2002 privind organizarea si functionarea Poliţiei Române, "in exercitarea atributiilor de serviciu politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, cu exceptia situatiilor in care rezultatul interventiei sau siguranta ulterioara a politistului ar fi periclitata". Prin urmare daca agentul Politiei Romane are in piept insigna, el nu este obligat sa se legitimeze si in plus majoritatea agentilor au ecuson pe care sunt inscrise numele si functia acestuia.


2. Politistul rutier nu are voie sa te opreasca in trafic fara motiv - FALS

Conform Art. 182., alin.1 din Regulamentul rutier: "Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează şi în condiţiile producerii unor calamităţi naturale, dezastre sau a altor situaţii care pun în pericol siguranţa circulaţiei.". In concluzie, daca legea permite politistului sa opreasca orice autovehicul pentru "verificarea detinerii de catre conducatorii vehiculelor a documentelor prevazute de lege", nu se mai poate discuta despre oprirea fara motiv.


3. Soferul are dreptul sa ceara cand este oprit "ordinul de serviciu" cu informatii despre zona si data filtrului facut - FALS

In primul rand trebuie stiut ca a controla autovehicule face parte din sarcinile curente ale politistului rutier. Conform legislatiei, "ordinul de serviciu" este o "Dispozitie scrisa data de conducerea unei unitati prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate sa efectueze anumite actiuni, pe o perioada determinata, necesare bunului mers al activitatii de ansamblu a unitatii economico-sociale, realizarii unor obiective precise - elaborarea de programe, planuri, constituirea de comisii etc. - in afara sarcinilor curente de munca ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective." Deci verificarea autovehiculelor nu este stabilita prin ordin de serviciu. Mai mult, locul, data, activitatea agentilor in cadrul unui filtru se stabilesc prin dispozitii interne ce au caracter secret si pot fi verificate doar de superiorii agentului rutier. Este o impresie gresita a soferilor ca au dreptul de a verifica la randul lor agentul rutier care i-a oprit in trafic.


4. Cand politia te opreste pentru centura, nu are voie sa-ti dea amenda si pentru altceva - FALS

Conform Art.96, din Codul Rutier: "Alin.1. Sancţiunile contravenţionale complementare au ca scop înlăturarea unei stări de pericol şi preîntâmpinarea săvârşirii altor fapte interzise de lege şi se aplică prin acelaşi proces-verbal prin care se aplică şi sancţiunea principală a amenzii sau avertismentului.
Alin.2.Sancţiunile contravenţionale complementare sunt următoarele: a)aplicarea punctelor de penalizare; b)suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pe timp limitat; c)confiscarea bunurilor destinate săvârşirii contravenţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă ori folosite în acest scop; d)imobilizarea vehiculului; e)radierea din oficiu a înmatriculării sau înregistrării vehiculului, în cazurile prevăzute la art. 17 alin. (4); f)Abrogat(ă)
Alin.3.Pentru încălcarea unor norme la regimul circulaţiei, pe lângă sancţiunea principală sau, după caz, una dintre sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la alin. (2) lit. c), d) şi f), în cazurile prevăzute la art. 108 alin. (1) se aplică şi un număr de 2, 3, 4 sau 6 puncte de penalizare
Prin urmare nu va lasati pacaliti de ideea ca daca incalcati mai multe reguli in acelasi timp veti fi penalizat doar pentru una dintre ele.


5. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunosti fapta si al doilea ca iei la cunostinta de amenda. Deci puteti sa semnati ca luati la cunostinta de amenda…dar sa nu recunasteti fapta, si sa-l convocati la Tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui - FALS

Conform formularului de proces verbal, gasit in anexa 1A din Codul Rutier, nu exista o rubrica speciala pentru a recunoaste fapta. In schimb exista rubrica "Alte mentiuni" unde contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale la continutul actului de constatare si singura semnatura pe care o va da este pentru ca a luat la cunostinta despre continutul procesului verbal. In cazul in care doriti sa contestati in instanta acest proces verbal, trebuie sa stiti ca politistul nu are calitate procesuala ci institutia din care acesta face parte, respectiva unitatea/subunitatea de politie.


6. Daca te opreste Politia Rutiera si ti se pare ca fac vreun abuz poti suna la 112 si vine politia care va intocmi un raport - FALS

Conform Art.32, alin.1. din O.U.G. 34/2008: "(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează: a) apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei; "
Faptul ca este oprit in trafic de un agent rutier, iar soferul are impresia ca acest lucru este abuziv si suna la 112, in mod cert va primi amenda. Daca in schimb agentul devine agresiv atunci apelarea numarului de urgenta este perfect legala.


7. In cazul in care esti oprit de o masina cu radar, ai voie sa ceri diferite acte, inclusiv certificatul metrologic - FALS

Confiorm "gurii lumii" in aceasta situatie ar trebui sa ceri:

  1. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar - vizata la zi.
  2. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.
  3. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne - vizata la zi
  4. Ordinul de serviciu - am precizat mai sus ce este acesta

Problema este ca aceste documente au caracter intern si nu sunt accesibile oricui, verificarea acestora facandu-se de seful ierarhic al politistului. Certificatul de verificare metrologica poate fi solicitat doar de instanta de judecata in cazul in care soferul sanctionat formuleaza contestatie impotriva procesului verbal. Acest document este trimis direct instantei de judecata si nu conducatorului auto.