Sursa foto: carmodguide.com

Cum să oprești mașina cu frâna de motor, pe drumuri cu zăpadă, polei sau gheață

Nu mai e mult până când iarna se va face simţită în adevăratul sens al cuvântului, iar drumurile publice vor fi acoperite de zăpadă, polei sau gheaţă. În astfel de condiţii meteo, este util să ştii cum să opreşti autoturismul cât mai eficient.

Bloggerii de la autostonny.ro vin cu o serie de sfaturi despre cum se poate frâna cât mai eficient, atunci când avem zăpadă sau gheaţă sub roţi. În astfel de condiţii de drum, e bine să ştii cum să execuţi cât mai eficient „frâna de motor”.

Spre exemplu, dacă suntem în treapta a treia, la o viteză de 50-55 kilometri pe oră, ridicăm piciorul de pe acceleraţie şi îl poziţionăm pe pedala de frână, apăsând cu fineţe pe această fără a calcă ambreiajul. Când ajungem la o viteză de 35-40 kilometri pe oră, ridicăm piciorul de pe frână, călcăm ambreiajul, schimbă viteza în treapta a doua, ridicăm piciorul de pe ambreiaj şi călcăm, din nou, uşor pe pedala de frână.

Când autovehiculul ajunge la o viteză foarte mică (turaţia de ralanti a motorului în treapta a doua), se poate calcă ambreiajul şi uşor pedala de frână, până la oprire.

În mod normal coborârea în frână de motor până la treapta a doua de viteză este suficientă, dar dacă aveţi polei sub roţi este indicat să folosiţi şi treapta întâi. Foarte important este ca, pe zăpadă sau gheaţă, să nu călcaţi concomitent pedala de ambreiaj şi frână.

Pare foarte complicată această metodă de reducere a vitezei, dar după câteva exerciţii totul devine mult mai simplu. Este singură metoda de reducere a vitezei care scade mult riscul intrării în derapaj al autovehiculului.

Desigur, în afară de aşa numita frână de motor, autoturismele moderne au sisteme de siguranţă, cum ar fi ABS (sistem antiblocare a roţilor la frânare) sau ESP (controlul derapajului în tracţiune). Să nu uităm că niciun sistem nu este infailibil şi de aceea e bine să fim acoperiţi, în cazul unei defecţiuni.